Friday 6 September 2013

Novel : Pelangi Cinta Buat Suami


 Percayalah kasih… kesetiaan ini, kesetiaan yang tak kau duga.


Judul : Pelangi Cinta Buat Suami
Penulis : Acik Lana
Muka Surat : 823
Harga : RM30

Rumusan Kisah :

Tengku Qalif, bagai jasad bernyawa setelah kehilangan isterinya. Dirinya berubah 100%. Imanina jatuh cinta pada Tengku Qalif hanya dengan membaca diari Tengku Qalif, lantas menyatakan kesanggupannya untuk menjadi isteri kepada Tengku Qalif, demi untuk memulihkan keadaan Tengku Qalif. Kecekalan dan keikhlasan Nina untuk memikat hati suaminya, akhirnya membuahkan hasil apabila Tengku Qalif akhirnya jatuh sayang pada Nina.

Namun, rumahtangga mereka diuji hebat ketika Tengku Qalif diserang penjenayah semasa outstation dan kejadian itu disaksikan sendiri oleh Nina. Nina yang tidak dapat menerima kenyataan pemergian dan kehilangan Tengku Qalif berubah menjadi seperti diri Tengku Qalif yang dulu, bagai jasad tidak bernyawa.

Petikan-petikan dari dalam novel :

“Awak sendiri bagi suggestion ni kat Puan Sri, nak sangat tolong keluarga dia. So, apa salahnya kalau Nina tolong awak jayakan misi awak ni. Tak okey ke? Berbesan dengan Puan Sri lagi.” – m/s 88

“Jangan nak yakin sangatlah Tengku, ingat saya nak percaya? Kalau betul Tengku takkan jatuh cinta pada saya, saya cabar Tengku. Buktikan pada saya!” Cabar Imanina berani. Riak lelaki itu yang sedikit terusik menambahkan rasa yakin di hatinya. “Kalau berani, kahwinlah dengan saya, Tengku! Kita tengok mampu atau tidak Tengku jaga hati Tengku supaya tak jatuh pada saya. I’ll make you regret for all the things you said to me just now” – m/s 100

“Aku tak boleh terima perempuan  lain dalam hidup aku, it’s impossible,” keluh Tengku Qalif perlahan. “You have to remember that you are the other woman, and I wont break my promise to Liyana. She is the only one for me, and it will last until forever.” – m/s 173

“Nonsense! Perkahwinan ni takkan berjaya. Kau faham tak? Aku takde perasaan pada kau, dan aku tak nak seksa kau lagi, kau faham tak?” tuturnya bergetar. “Aku tetap akan tamatkan perkahwinan ni. Kau boleh bebas cari lelaki lain yang boleh sayangkan kau.” – m/s 232

“Habis tu kenapa kau nampak semacam bila dia rapat dengan aku? Bila dia rancak bersembang dengan model-model lelaki lain hari tu? Kau jealous, kan? Aku bukan baru kenal kau Qalif, aku  nampak kau dah tak senang duduk tengok semua tu.” – m/s 312

“Nina nak mintak tolong Tengku supaya cuba sayangkan Nina, cuba cintakan Nina sebagai seorang isteri, sebagai seorang perempuan. Tolonglah Tengku. Tolonglah bagi peluang pada Nina untuk hidup bahagia dengan Tengku.” Rayunya dengan mata berkaca-kaca. Berharap suaminya mengerti, berdoa agar jiwa keras Tengku Qalif lembut dan akur dengan perasaan sendiri. – m/s 391

“From now on, I promise you that I will treat you right. And we will share everything, anything together. Boleh sayang?” Tengku Qalif memaut lembut dagu Imanina memberi isyarat supaya gadis itu memandangnya. – m/s 478

“Kenapa sayang cakap macam tu? Abang takkan tinggalkan sayang kecuali abang pergi kerja,” balas Tengku Qalif dengan menyelitkan jenaka di hujung ayatnya. “I promise you sayang, abang takkan lupakan sayang. Sayang dah melekat dalam hati, kepala dan jiwa abang. To the bitter end, through the thick and thin, I promise I will always be with you.” – m/s 501

“Abang langsung tak teringat yang hari ni genap setahun arwah Liyana pergi. Abang tak teringat langsung sayang.” Sayu suara Tengku Qalif mengadu nasib hatinya. Suaranya kian bergetar melawan sebak di dada. “Abang memang teruk kan sayang, baru setahun abang dah lupakan dia. Kalau mak tak telefon tadi, sampai bila-bila pun abang takkan terfikir pasal ni.” – m/s 550

“Stop it! I said stop it! Please stop hurting him!” jeritnya umpama diserang histeria. Tangannya menggagau ke hadapan, menggoncang skrin lap-topnya dengan harapan penjahat-penjahat itu mendengar jeritannya. Demi Tuhan, kalaulah dia boleh menembusi skrin itu. – m/s 587

“Nina, cukuplah. Tak pernah ada orang paksa Nina lupakan Qalif. Nina boleh sentiasa ingat dia, kenang dia, tapi jangan buang seluruh hidup Nina dengan bersedih,” sambungnya lembut. – m/s 616

“I rasa… I rasa I patut buka buku baru. I patut berhijrah.” Balas Imanina dengan kepala masih menunduk. Demi Allah, dia tidak tahu apa yang perlu dia katakan lagi. Kepalanya hanya berfikir tentang Humaira yang memerlukan kasih sayang seorang ayah, itu sahaja. – m/s 662

“Boleh tak kau jangan panggil aku dengan nama bodoh tu? Aku bukan suami kau, abang kau pun bukan!” tengkingnya sekali lagi. Bosan memandang wajah yang sendu itu, dia merengus geram. “Aku nak keluar dari rumah ni, ini bukan tempat aku. Kau ada duit? Aku nak duit.” – m/s 691

“Kalau you adalah Tengku Qalif yang pernah menjadi suami I, you akan tahu yang I sanggup lakukan apa saja untuk you,” luahnya tersekat-sekat. “But, now I give up on this endless game… I give up.” – m/s 763

“Nina, kau tahu yang ini bukan aku, kan?” tengku Qalif menunding jari ke dadanya sendiri. “Kau lebih kenal suami kau, kenapa sekarang kau berhenti tolong aku cari diri aku yang sebenar? Ini memang Harn… tapi, I nak jadi Tengku Qalif.” – m/s 776

Lagu dalam novel :

Agnes Monica - Teruskanlah

Kata Ku :

Sangat-sangat terharu baca citer ni dari awal sampai habis.

** Terharu sebab Nina boleh jatuh cinta hanya dengan membaca diari Qalif, sedangkan Qalif suka tinggikan suara kat Nina sejak 1st time Nina jumpa Qalif.

** Terharu sebab Nina sanggup menjadi isteri kepada Qalif hanya kerana nak tolong Qalif supaya bangkit semula dari kesedihan dan kekecewaan sejak isteri Qalif meninggal.

** Terharu sebab Nina bersungguh-sungguh cuba untuk memikat hati Qalif walau macam mana teruk sekalipun layanan Qalif terhadapnya.

** Terharu sebab Qalif akhirnya dapat buka hatinya untuk jatuh cinta sekali lagi!

** Sedih sangat baca part Nina tengok sendiri apa yang terjadi kat Qalif.

** Sedih sangat baca betapa Nina tidak dapat hidup tanpa Qalif.

** Sedih sangat baca bila Qalif tidak kenal dan tidak dapat terima Nina disebabkan trauma dengan kejadian yang menimpa dirinya!

It’s all about LOVE. Sebuah kisah cinta yang sangat-sangat membuai perasaan! Memang la membuai perasaan tapi jalan citer takde la serius or meleleh-leleh dari awal bab. Awal-awal bab tu, santai jer. Tak berat sangat.


1 comment: