Saturday, 3 August 2013

Novel : Bukan Kerana Aku Tak Cinta


Cinta itu hadir kerana perkenalan… bersemi kerana perhatian… bertahan kerana kesetiaan… namun cinta itu bisa gugur kerana satu kebohongan…



Judul : Bukan Kerana Aku Tak Cinta
Penulis :  E-man Sufi
Muka Surat : 627


Harga : RM24

Rumusan kisah :

Walaupun mendapat tentangan daripada keluarganya, Mastura nekad untuk hanya berkahwin dengan Jebat aka Ahmad Ziyad Iskandar Foo aka Long yang sangat dicintainya walaupun Jebat hanya pandang dia dengan sebelah mata sahaja pada mulanya. Jebat merasakan dirinya tidak padan dengan Mastura. Namun, kesungguhan Mastura terkesan di hati Jebat. Lantas, Jebat setuju dengan perkahwinan itu walaupun dengan berat hati disebabkan kisah silamnya.

Jebat akhirnya berterus terang dengan Mastura yang dia adalah bekas gangster dan berjanji untuk membuang tatu yang ada pada badannya. Tok Ayah dan kakaknya, Hannah pula mendapat berita itu daripada Aryan, yang sepatutnya mengahwini Mastura. Tok Ayah mahu supaya Mastura bercerai dengan Jebat.

Petikan-petikan dari dalam novel :

“Kau tak kenal siapa aku Mastura! Aku bukan lelaki yang layak untuk kau… carilah lelaki lain! Yang lebih baik dan sesuai dengan kau.” Suara itu kedengaran begitu lelah. Mungkin penat dengan kedegilan gadis di depannya itu. – m/s 47

“Tak nak! Mas takkan makan selagi tak dengar kata putus tok ayah yang majlis pertunangan tu tak jadi! Kalau nak Mas kahwin cepat pun… okey! Mas tak kisah nak kahwin esok sekalipun tapi dengan Abang Jebat bukan orang lain!” jawab Mastura. Dia tetap dengan keputusannya yang tidak mahu makan. – m/s 190

“Aku takkan benarkan kau kahwinkan adik kau dengan lelaki itu… aku takkan walikan dia! Bukan aku pandang hina kepada budak tu… bukan… tapi aku berpegang kepada janji, Hannah… Mas sendiri yang berjanji untuk berkahwin dengan Aryan…” Tan Sri Idris menyatakan keputusannya. Namun Hannah masih nampak tenang. – m/s 222

“Jadi diri abang sendiri… taka pa kalau sayang tak romantic… tak perlu cakap yang abang cintakan Mas… dari awal lagi Mas dan tahu perangai abang memang macam ni… Kasar tapi Mas tahu… abang baik sebenarnya. Kan?” – m/s 308

“Aha… Salah tu. Kita lebih daripada sepupu… jangan lupa, Long, Ai ada semua gambar-gambar romantic kita… agaknya apa reaksi dia kalau tengok gambar-gambar tu? Tentu dia terkejut apabila tahu suami dia yang alim ni rupa-rupanya gangster dan womanizer.” Airen ketawa galak sambil memintal rambutnya. Merenung batang tubuh Jebat yang tak senang dengan kedatangannya. – m/s 348

“Apa sebenarnya tujuan kau datagn bekerja kat sini? Mula-mula aku fikir kau nak ambil kesempatan kepada Mastura dan kekayaan keluarga aku tapi kau dah ada semua tu… aku betul-betul nak tahu, Jebat. Siapa kau sebenarnya? Kau takkan jawab, kan? Tak apa… aku takkan berhenti siasat selagi aku tak dapat jawapannya!” – m/s 380

“Tatu ni dah lama, Mas. Aku cacah masa aku belasan tahun… tapi sekarang aku dah bertaubat! Cuma tatu ni masih belum dapat dibuang. Aku janji, aku akan berusaha buang tatu ni.” Jebat berusaha meyakinkan Mastura. – m/s 390

“Calm down! It is okay if you are upset with me but you must listen to me now! No matter how many women I have had before, there is only one woman I will ever be with now. I don’t miss a thing about the life that I lived before and I will never go back to it. I only want you! My wife, my first and only lover… do you hear me?” – m/s 430

“Mas akan cuba untuk terima abang seadanya. Mungkin Mas patut mulakan dengan mengenal ahli keluarga abang dan mendengar semua kisah hidup abang… asalkan taka da apa-apa rahsia antara kita, Mas tentu boleh lalui semuanya.” Janji Mastura. Jebat hanya mampu senyum tawar. Masih ada lagi yang belum diceritakan kepada Mastura, bahkan rahsia ini lebih besar dan menakutkan. Bagaimana kalau rahsia yang satu ini mengakhiri hubungan perkahwinan mereka? – m/s 448

“Kau ada bukti? Eh… kalau dia tu gangster ke mafia atau yakuza sekalipun… apa psal dia tak masuk penjara? Kau tu sendiri polis. Apa psal kau tak tangkap aja dia kalau dia tu penjenayah?” –m/s 478

"Kadang-kadang kita tak tahu. mungkin orang yang berbuat jahat kepada kita pun pernah berbuat baik kepada kita. kalau tak sekarang, akan datang... atau mungkin suatu masa dulu tapi kita tak tahu." - m/s 515

“Aku tak mahu dia ada dalam keluarga ni. Aku tak mahu cicit aku lahir nanti, dia berbapakan seorang lelaki yang tak bermoral… orang macam dia, tak ada tempat dalam keluarga kita. Dia tak layak untuk kau sejak dulu lagi tapi aku ikutkan juga kehendak kau sebab kau terlalu buta dengan cinta.” – m/s 536

“Ya… lelaki bejat, hina dan pendosa! Aku la yang menyelamatkan cucu kau waktu itu. Padahal, manusia berhati hitam dan jahat seperti aku ni, memang taka da belas kasihan nak selamatkan cucu kau tu tapi lelaki yang kau hina dan nak halau keluar itulah puncanya aku menolong cucu kau waktu itu… kalau tak disebabkan rayuan dan permintaan Jebat, cucu dan mayat anak menantu kau mungki sudah renting terbakar!” – m/s 578

Kata Ku :

Aku tak brp suke ngan Jebat sbb dia tak romantic! Amboi.. nak yg romantic je kan! Hahaah… Tapi, aku jadi berdebar-debar nak tau ending citer ni selepas Jebat kahwin ngan Mastura. Satu demi satu persoalan terjawab. Saspen sgt! Dan yg paling saspen, si Jebat mati??!!

Btw, novel ni 'adik-beradik' ngan novel Suami Yang Kubenci, alaaa... kisah si Uwais dengan Hannah Maryam tu.

Psstt... citer ni bakal didramakan 60 episod dan ditayangkan di Mustika HD.

Sharnaaz Ahmad sesuai kot ngan watak Jebat.
Nelydia as Mastura... something new la kann.. 


Kredit 4.5/5

Karya-karya E-Man Sufi yang lain :
1. Hikayat Cinta Si Pematah Hati
2. Suami Yang Kubenci

9 comments:

  1. betul ke last ending crita ni jebat mati????ala......='(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oppss... yang pasti, happy ending! Hehehehe.. :)

      Delete
  2. Replies
    1. Dah kata happy ending.. x mati lerr.. alahaii.. dah x saspenn.. ;p

      Delete
  3. Byk conflik

    ReplyDelete
  4. aisey xkan jebat mati kot...ckp ar..pleae

    ReplyDelete