Wednesday 18 September 2013

Novel : Bukan Isteri Sempurna


Tingkahmu sering membuatku kaku
Bicaramu mampu membuatku kelu
Namun…
Bisakah aku berikan kau bahagia?
Andai aku BUKAN ISTERI SEMPURNA…


Judul : Bukan Isteri Sempurna
Penulis : Tulip Ungu
Muka Surat : 584
Harga : RM21

Novel baru published bulan ni (Sept 2013)

Rumusan Kisah :
(Copy paste je dari kakinovel. 1st time tau copy paste. huhuhhu)

Nina telah diperkosa oleh Danish Arham, kembar kepada Daniel Arman. Apabila Danish Arham melarikan diri, Daniel Arman terpaksa menggantikan tempat abang kembarnya dengan mengahwini Nina. Datuk Zainuddin yang bersangka buruk dengan Nina telah melemparkan pelbagai tuduhan terhadap Nina sehingga Nina melarikan diri.

Lima tahun berlalu. Nina bertemu dengan Daniel Arman apabila syarikat tempat dia bekerja bergabung dengan syarikat Daniel Arman dan dia tidak dapat mengelak apabila jawatannya bertukar daripada menjadi setiausaha Zachary kepada PA Daniel Arman.

Namun begitu, Daniel Arman tidak pernah membenci Nina. Nina pula tidak pernah mengharapkan cinta Daniel Arman kerana dia sedar hakikat dirinya yang tidak sesempurna wanita lain. Tambahan pula Azzura sering bersama dengan Daniel Arman. Dan Zachary, rakan kongsi Daniel Arman yang tidak putus-putus mengharapkan cinta Nina.

Ketenteraman hidup Nina berkocak apabila Danish Arham kembali dan inginkna Nina sebagai haknya. Danish Arham melakukan pelbagai perkara untuk mendapatkan Nina kembali namun bagi Daniel Arman, Nina telah menjadi isterinya dan dia bertanggungjawab ke atas wanita itu walaupun tidak pernah wujud hubungan suami isteri yang sebenar antara mereka.

Petikan-petikan dari dalam novel :

“Dan yang buat silap, biar dia yang betulkan. Ini bukan perkara main-main. Kahwin perkara yang nak dibawa sampai ke hujung nyawa. Takkan El nak jadi pak sanggup untuk selamatkan malu diorang sekeluarga?” kata Daniel Arman lagi. Kali ini nadanya semakin tinggi. Hilang sabar dengan permintaan Datin Rogayah. – m/s 15

“Bukan ke dulu, kau yang nak sangat jadi menantu keluarga ni? Kenapa sekarang nak minta cerai pulak? Kau ingat lepas anak tu mati, kau senang-senang aje boleh lari? Disebabkan kau yang beria-ia sangat nak kahwin dengan anak aku dulu, jadi sekarang ni, El takkan ceraikan kau. Tapi dia akan gantung kau tak bertali. Kau peganglah gelaran isteri tu sampai bila-bila. Aku takkan benarkan El ceraikan kau.” – m/s 46

“I know. I want El to divorce her because I want her.” Danish Arham nekad. Semenjak bertemu semula dengan Nina di pejabat Daniel Arman, hatinya tidak pernah tenang. Wajah Nina sering terbayang di ruang matanya. – m/s 129

“Entah la mummy… macam mana El nak luah kalau Nina selalu sangat mengelak? Mummy pun tahu El jenis yang tak suka memaksa,” keluh Daniel Arman lagi. Bukan sekali dia cuba menghampiri Nina, sudah banyak kali. Tetapi setiap kali itu jugalah dia kecewa dengan reaksi Nina. – m/s 151

“Saya takut tengok muka dia. Saya takut bila dia sentuh saya. Saya masih lagi rasa sakit bila teringat apa yang dia buat pada saya dulu,” kata Nina lirih. Pelukannya di tubuh Daniel Arman masih kukuh. Belum ada tanda-tanda dia akan melepaskan lelaki itu. – m/s 210

“Saya bagi awak cuti hari ni. Kalau degil jugak nak kerja, saya paksa awak ambil cuti. Mana lebih penting, jaga suami sakit kea tau kerja? Lagipun say abos cum husband, jadi saya yang buat keputusan.” Daniel Arman berpura-pura tegas dengan kata-katanya walhal dalam hatinya sudah tersenyum melihatkan riak muka Nina yang berubah. Sungguh, dia suka menyakat Nina begitu. – m/s 230

“Saya akan pastikan suatu hari nanti, awak hanya akan nampak Daniel Arman dalam diri saya dan bukannya Danish Arham,” ungkap Daniel Arman dengan lembut. – m/s 237

“Nina sayangkan abang, sayang sangat-sangat. Abang jangan tinggalkan Nina,” luah Nina seraya menentang mata Daniel Arman. Dia mahu Daniel Arman tahu isi hatinya saat itu. Dia hanya mahukan Daniel Arman menjadi suaminya dan dia mahu bersama Daniel Arman sehingga ke akhir hayatnya. – m/s 265

“What past is past. I really don’t care about what Dan did to you long ago. I accepted you for who you are. Abang percaya Allah pilih Nina untuk abang,” balas Daniel Arman dalam suara mengendur. Dia memang tidak kisah dengan masa lalu Nina. Segala yang berlaku kepadanya itu adalah takdir. Takdir yang menemukan mereka berdua. – m/s 298

“Tinggalkan El, I akan kahwin dengan you. I akan tebus balik apa yang I dah buat dulu,” kata Danish Arham dengan tenang, seolah-olah Daniel Arman tidak wujud di situ. – m/s 303

“Memang saya tergila-gilakan harta Datuk! Memang saya harap dapat bolot harta Datuk melalui anak Datuk! Saya sengaja ambil kesempatan! Saya goda anak Datuk! Memang saya yang goda dia sampai dia tunduk pada saya! Anak Datuk memang tak pernah salah sebab saya yang dengan rela hati tidur dengan anak Datuk! Memang saya rela hati menyerahkan diri saya pada Dan dulu! Menang saya yang serahkan tubuh…” – m/s 330

“If you step out the door, I’ll rip off your clothes! I’ll force you to make love with me, right here, right now!” ugut Daniel Arman. Dia tercabar apabila Nina melawan kata-katanya. – m/s 338

“Oh… I peluk you, you kata I hina you. Tapi kalau Zach pegang tangan you, tak pulak dia hina you. Bila Dan peluk you, tak pulak you cakap dia hina you. I yang dah jadi suami you ni pulak yang hina you atau you memang suka diorang pegang-pegang you, peluk-peluk you?” soal Daniel Arman dengan sinis. – m/s 352

“Siapa Encik Danish nak buat keputusan untuk saya!” soal Nina dengan sinis. “Jangan ingat lepas semua yang berlaku, saya akan terima Encik Danish dalam hidup saya. Biarpun Daniel Arman buang saya, tapi saya takkan terima Encik Danish jadi suami! Lelaki macam Encik Danish tak layak jadi suami sesiapa pun!” – m/s 374

“Abang balik la. Azzura lebih sesuai untuk abang. Nina tak layak untuk abang. Nina bukan isteri sempurna untuk abang.” Kata Nina dalam deraian air mata. – m/s 418

“Kalau you lepaskan peluang kali ini, I promise you, I’ll do anything in my power to get her back. Kalau terpaksa buat dia mengandung sekali lagi pun, I akan buat,” ugut Danish Arham. – m/s 434

“Kalau Nina tak nak ikut abang balik, terpaksa la abang paksa Nina. Terpaksa la abang buat Nina mengandungkan anak abang. Kalau macam tu baru la Nina akan kembali pada abang,” usik Daniel Arman. Namun, wajahnya diseriuskan walhal hatinya sudah tersenyum melihatkan wajah cuak Nina. Wanita itu sudah kembali kepada sifat asalnya. Naïf dan polos. – m/s 447


“Nina mungkin bukan pilihan abang tapi Nina pilihan Allah untuk abang. Dan untuk itu, abang bersyukur sangat-sangat. Jodoh kita sudah tertulis dan abang tak nak jadi orang yang kufur, yang tak tahu menghargai nikmat yang Allah kurniakan. Nina kurniaan terhebat yang pernah abang terima. Nina sudah cukup sempurna bagi abang, pelengkap hidup abang,” sahut Daniel Arman seraya mengucup kepala Nina. Memang dia melihat pertemuannya dengan Nina sebagai jodoh yang telah pun tertulis buatnya. – m/s 489

Kata ku :

Novel ni agak serius kot. Tapi tulisan yang mudah dan tidak meleret-leret buat citer ni sedikit ringan.

Banyak juga rintangan dan ujian yang terpaksa dilalui oleh Nina dan Daniel Arman. Aku boleh rasa sengsara yang ditanggung Nina. Baru sesaat merasa bahagia, diuji pula. Tak suka bila Daniel Arman meragui Nina. Paling tak suka bila Daniel cuba nak ambil hak dia secara paksa. Tak suke tak suke! Kesian sangat kat Nina.

Danish, walaupun jahat sebab perkosa Nina tapi aku suka bila dia mula berubah. Aku suka Danish muncul jadi hero dalam perbincangan Daniel Arman dan papa Azzura. Rasa ‘man’ sgt! ;p

Update 8/9/2015 - Diadaptasi ke drama. Sdh mula ditayangkan di TV3.

Atikah Suhaimie & Dzarin Kamaludin

Kredit 4/5

2 comments:

  1. Argh! Review ni buat sy makin nak beli novel ni...
    Drama adaptasinya agak hambar...

    ReplyDelete
  2. aishhh!knp dlm drama adaptasinya mcm tak best.bila baca novel dia baru best!ishhhh,geram aku!

    ReplyDelete