Monday 2 September 2013

Novel : Aku Bukan Mistress


 Marahlah sepuas hatimu, caci makilah selagi kau terdaya, hinalah aku selagi kau mampu,
Tapi… kenapa aku tak pernah mampu untuk membencimu?


Judul : Aku Bukan Mistress
Penulis : Acik Lana
Muka Surat : 671
Harga : RM22

Rumusan Kisah :

Background Mya lebih kurang macam watak Izzah dalam citer Ombak Rindu. Mya Arlissa ‘dikurung’ dan menghambakan diri dalam penjara emas Mikail, tanpa ikatan sah. Hanya dosa! Mikail hanya melayan Mya ada tak ada saja. Malah Mikail juga memberi amaran kepada Mya supaya tidak jatuh cinta padanya dan jangan menaruh sebarang harapan pada hubungan mereka.

Menyedari Mya tidak seperti perempuan-perempuan lain yang materialistic, tanpa sedar, Mikail berubah menjadi seorang yang over protected terhadap Mya selepas dua tahun. Mikail mula berubah sedikit demi sedikit dan mula melayan Mya dengan baik dan lebih banyak bertolak ansur.

Mya nekad untuk berubah apabila neneknya meninggal dunia. Mya minta supaya Mikail melepaskannya. Sebaliknya, Mikail meminta Mya untuk menjelaskan hutangnya terlebih dahulu. Padahal itu hanyalah alasan semata-mata kerana tidak sanggup berpisah dengan Mya

Ditangkap khalwat kerana berkesedudukan akhirnya menyatukan mereka. Datin Adiba dan Suzanne pula cuba utk memisahkan mereka.

Petikan-petikan dari dalam novel :

“You ingat Mika peduli?” Sinis suara Adam mempersendakannya. “Dia tak peduli, Mya. You bukan sesiapa, you cuma mistress dia aje. Perempuan simpanan!” – m/s 24

“Well you know, dulu before I pergi NY, Mika tu boyfriend I tau…! Oh, he’s really good in bed, kan? I rindukan dia sangat-sangat.” Suzanne ketawa besar sambil membetulkan rambutnya yang ikal separas bahu. “Jadi, I tak nak you makan sorang. Sharing is caring, kan?” – m/s 107

“Saya takkan lepaskan awak walau apa pun terjadi.” Mikail mengulang perkataan itu berkali-kali. – m/s148

“Sudahlah Mil, kisah kita dah lama berlalu,” tutur Mya perlahan. Dia tidak mahu Shamil terus-menerus membuka buka silam mereka. Dia sudah pun menutupnya rapat-rapat. “Kita dah ada kehidupan masing-masing sekarang. Lupakan aje kisah kita tu.” – m/s 171

“Please… lepaskan saya. Saya tak sanggup menanggung dosa lagi…” rayunya dengan suara tertahan-tahan. Sedih hatinya bukan kepalang. Apa Mikail fikir dia ini barang dagangan yang boleh berpindah tangan begitu sahaja? – m/s 201

“Aku tak tahu. Tapi bila aku sedar yang aku dah separuh gila fikirkan pasal dia, aku rasa yang aku bukan setakat suka…” Mikail terdiam, cuba mencari ayat paling sesuai untuk dia sendiri fahami. “Aku rasa… aku rasa aku memang cintakan dia! Oh god, I can’t believe this!” – m/s 211

“Mya, awak dengar tak? I miss you…” Lunak sekali suara Mikail saat menuturkan ayat itu. – m/s 282

My rentap tangannya. Nampaknya Shamil terlalu sukar dipujuk, malah pendekatan secara halus juga menemui kegagalan. “Cukup Mil! Berapa kali Mya nak cakap, Mya dah ada Mikail. Mya cintakan Mika dan Mya tak ada apa-apa perasaan pada Mil lagi. Susah sangat ke nak faham?” – m/s 352

“Mika, please.” Datin Adiba meraih tangan Mikail. “Please kahwin dengan Suzanne. Mama tak nak perempuan tu jadi menantu mama.” – m/s 412

“Mya… saya serius ni. Saya dah fikir masak-masak.” Perlahan Mikail menuturkan ayatnya. Dia tidak mahu Mya terkejut dengan permintaannya yang satu ini. “Saya tak boleh hidup tanpa awak, Mya. Kita kahwin ye? Please marry me…” m/s 428

“Kalau mama tak mahu, Mika minta maaf. Mika tetap akan bersama Mya walaupun mama mungkin tak boleh terima Mika lagi…” ucap Mika dengan nada bergetar. – m/s 538

“Sayang, abang rasa bahagia dengan Sayang.” Tangan Mya dikucup lembut. “Abang harap sayang pun rasa yang sama jugak. Just tell me kalau ada yang saying tak puas hati ye, tak nak pendam-pendam nanti saying cepat tua.” – m/s 626

Kata Ku :

Nak ckp ringan, tak ringan sgt. Nak ckp berat, tak berat sgt. Sedang2 la. Tapi, bnyk elemen dalam citer ni. Percintaan, kekeluargan, persahabatan. mungkin part kelakar takde kot, tp ada la few scenes buat aku sengih2. Seriously, Mikail versi panas baran, sangat buat aku benci dan menyampah kat Mikail. Tapi, Mikail versi romantic.. alahai… boleh mimpi aku kat Mikail ni! Hahahahah..Nak suami mcm Mikail boleh tak? Oppsss… Oh, tapi aku memang benci sangat kat Adam. Kawan makan kawan! Harapkan pagar, pagar makan padi! Takde maaf untukmu Adam! Cehhh! Terlebih sudah! Part hubungan dihalang mertua, agak klise la kan.. overall, still best! :)

Psst... bakal didramakan jugak.. Tajuk ditukar jadi Aku Isterinya.



Kredit 4.5/5

Karya-karya Acik Lana yang lain :

1 comment: