Tuesday 24 September 2013

Novel : Doktor Cinta


Kerana aku Doktor CInta, membuat dia tergoda.
Kerana aku pakar cinta, aku hilang kata-kata…

Judul : Doktor Cinta
Penulis : Dyadila
Muka Surat : 833
Harga : RM26


Rumusan Kisah :

Mazliana Haji Nordin, gadis comel yang sempoi dan selamba. Terpaksa menjadi kekasih satu malam kepada Tengku Iskandar untuk mengelakkan Tengku Iskandar berkahwin dengan pilihan mamanya. Tetapi rancangan menjadi rumit apabila Tengku Mariam, mama Tengku Iskandar menyukai Mazliana dan terus merisik Mazliana.

Banyak perkara yang berlaku kepada mereka tetapi Mazliana menghadapinya dengan bersahaja dan sempoi. Kewujudan Tasha dan Julia Hana sebagai penagih cinta Tengku Iskandar sedikit pun tidak menjejaskan sifat bersahaja dan sempoinya itu pada awalnya. Namun, sekian lama bergaduh, mengusik, membuli sesama mereka, ada perasaan halus wujud dalam hati masing-masing. Tapi, biasalah Tengku Iskandar dengan egonya. Mazliana dengan perangai bersahaja dan kelibutnya.

Julia Hana, model terkenal menjadi pilihan Tengku Iskandar kalau itu kerana cinta Tengku Iskandar masih milik Julia Hana walaupun pernah dikecewakan oleh model itu. Julia Hana yang mula rasa tergugat dengan Mazliana mula mereka-reka cerita untuk memburukkan Mazliana.

Diperangkap, difitnah, dihina, hilang kepercayaan dari insan-insan disayanginya membuatkan Mazliana membawa diri.

Petikan-petikan dari dalam novel :

“Saya jadi calon isteri dia sehari saja bos. Sampaikan saja terima kasih saya dekat bos besar tu. Lagipun selama ni saya jalan kaki juga. Tak ada pulak apa-apa,” kata Mazliana kemudian terus berjalan keluar. – m/s 120

“Macam mana kau make over budak ni sampai aku pun tak kenal? Bagus betullah. Tak sangka mekap boleh jadikan awak macam Miss World.” – m/s 173

“Saya tak setuju!!! Ingat bertunang ni macam main pondok-pondok masa kecik-kecik ke? Ini soal masa depan saya, saya tak nak kahwin dengan bos besar, faham tak???” jeritnya lagi sambil melepaskan fail merah ke meja. Bergema satu MM Holding. Itulah kau Maz, dulu tak nak baca betul-betul, main redah aje! Sekarang siapa dah buta kayu? Kau juga… - m/s 225

“I nak you ingat, jangan nak pandai-pandai rapat dengan Iskandar!!! Dia milik I dan akan selamanya jadi milik I! I takkan biarkan you sesuka hati rampas dia dari I!!!” Amaran daripada si minah lintah. Ala… ayat copy paste aje… Dah berapa kali nak cakap entah. – m/s 268

“Perasaan ni pelik sikit. Kadang-kadang dalam kes-kes terpencil yang memerlukan rawatan pesakit luar, perasaan kita mengatasi akal tapi sepatutnya akal perlu mendahului perasaan.” Ringkas dan padat pesanan penaja. Zikri tersenyum. Mazliana memang bijak berkata-kata. – m/s 332

“Kau tak nak ada cerita bukan-bukan atau hati kau berbisik sesuatu bila tengok aku bawa dia? Kadang-kadang kata hati kita pun pandai berlakon,” sindir Zikri. Dia Nampak kelibat Tengku Iskandar tadi di stesen minyak. – m/s 400

“Kalau bos besar terus terus layan saya macam ni, saya boleh mati, tahu tak? Saya dah tak sanggup nak sembunyikan rasa cinta saya, dan bos besar jangan salahkan saya kalau saya jatuh cinta pada bos besar!” – m/s 422

Julia Hana : Cinta I hidup I semua untuk dia. I sayangkan dia lebih dari segala-galanya. Kalau cinta itu untuk I biarlah hanya kita berdua di dunia ini. I akan sentiasa sayangkan dia, cintakan dia, dan di setiap nafas I hanya pelukan cintanya. – m/s 448

Tengku Iskandar : Saya seorang lelaki yang percaya dengan cinta… bagi saya cinta pertama adalah segala-galanya. Mencintai sesorang itu akan membuatkan saya menjadi diri saya dan saya mahu orang yang saya cintai memahami dan for love, I just can say I love you. – m/s 449

Mazliana : Cinta bagi saya gurauan dalam kehidupan. Kadang-kadang buat kita ketawa, kadang-kadang buat kita terasa dan gurauan yang buat kita memahami macam-macam emosi. Kalau yang mencantikkan lukisan adalah warna, maka yang mencantikkan kehidupan adalah cinta… tapi cinta ni macam hantu, semua orang percaya tapi tak semua yang akan jumpa. Kalau saya cintakan dia… biarlah dia sendiri yang rasa, bukan sebab kata cinta saya tapi sebab rasa cinta yang datang dari hati dia sendiri. – m/s 450

“Kenapa? Awak nak minta berapa kalau awak menang dalam pertaruhan awak? Awak akan dapat berapa juta kalau awak Berjaya memenangi hati saya?” sindir Tengku Iskandar. – m/s 507

Zikri : Kadang-kadang penipuan lebih manis dari kebenaran. – m/s 531

“Kalau saya bukan taste dia, kenapa saya yang dipilih untuk menjadi tunangnya, dan kalau dia ditakdirkan untuk Kak Hana kenapa mesti takut? Tadi saya langsung tak terfikir nak rampas dia dari Kak Hana.tapi selepas mendengar cadangan bernas dari mulut akak, saya ubah fikiran. Mulai hari ini siapa cepat dia dapat dan best woman wins!” Mazliana mengikat janji. – m/s534

“Ni saya nak bagi tahulah ni. Dulu masa saya kecik saya selalu terfikir yang bila saya dah besar nanti aka nada Superman yang akan sentiasa selamatkan saya. Bila saya dalam kesusahan dia mesti ada. Hari ni saya rasa bos macam Supreman yang saya idamkan. Bos selalu ada saat saya dalam kesusahan, kan?” cerita Mazliana panjang lebar. – m/s 566

“Kalau awak cintakan dia, awak kena berjuang untuk dapatkan dia. Awak tak boleh diamkan saja apa yang orang buat untuk patahkan rasa cinta awak,” sambung Zikri lagi. – m/s 567

“Apa lagi papa? Malam ni Is nak berterus-terang dengan mama dan papa sebenarnya pertunangan Iskandar dengan Mazliana hanya satu lakonan. Is bayar Mazliana untuk bertunang dengan Is,” jelas Tengku Iskandar membongkar rahsia. – m/s 569

“You memang sempurna tapi I tak mencari kesempurnaan tapi I mencari cinta,” kali ini suara Tengku Iskandar mendatar. – m/s 625

“Kau ingat aku akan sanggup ambik perempuan yang buat kau gembira? Perempuan yang kau cinta? Aku takkan korbankan kau semata-mata sebab cinta. Aku lebih sayangkan kau dari dia,” sambung Tengku Iskandar. – m/s 630

Tengku Iskandar : Aku hanya lepaskan dia tapi cinta aku hanya pada dia. – m/s 633

Tengku Iskandar : Sebab saya cintakan awak!!! Saya sayangkan awak!!! Bukan hari ini tapi untuk semalam dan selamanya!!! – m/s 751

Hadi : Aku tak kisah walau siapa pun kau, tapi aku nak kau tahu yang aku tidak akan biarkan kau buat sesuka hati kau pada Mazliana. Kalau dulu dia boleh ikut cakap kau tapi sekarang dia ada aku! – m/s 777

Tengku Iskandar  : Sayang saya cintakan awak dan saya tahu awak juga cintakan saya. Memang saya akui cinta saya pada awak dulu ada cacatnya tapi hampir tiga tahun saya cuba rawat cinta saya demi awak. Tanpa awak hati saya akan luka parah. – m/s 821

Kata Ku :

First part citer ni santai-santai jer… Brutal pulak Mazliana ni… Tak bekenan pula aku. Tapi, bila masuk 2nd part… alahai… penuh dgn drama! Sesak nafas baca! Geram dan sakit hati sangat dgn Julia Hana.

Mmm… part cintan-cintun takde membuai-buai hati sangat kot. Tapi, aku rasa aku lebih prefer Zikri the Superman compare to Tengku Iskandar. Tapi nak buat macam mana… hati Mazliana hanya kat Tengku Iskandar tu. Tapi, aku suka la ketiga-tiga lelaki yang suka kat Mazliana ni. Semua matang walaupun sempat juga terbakar dapur! Hahahhaah…

Ending bikin saspen betul.. Happy ending dan klise… Bila happy, pregnant. Yang jahat pula, gila. Heheheh..


Kredit 4.5/5

Karya Dyadilla yang lain :
1. Giler Kau?

No comments:

Post a Comment