Wednesday 28 August 2013

Novel : Bila Nak Saksi




Selepas semua yang aku lalui tanpa dirimu, akhirnya kini kau datang menyerah.


Judul : Bila Nak Saksi
Penulis : Rehan Makhtar
Muka Surat : 623
Harga : RM23

Rumusan Kisah :

Pertemuan demi pertemuan di antara Jelita dan Yusuff aka Usop membuatkan Jelita mula menerima kehadiran Usop, walaupun sering menafikan hatinya telah tertarik dengan usikan-usikan Usop. Tanpa diketahui Jelita, semua pertemuan itu telah dirancang.

Status dirinya yang telah bernikah dengan Usop diragui. Terperangkap dalam sandiwara keluarganya, membuatkan Jelita turut sama bersandiwara demi mengetahui kebenaran di sebalik pernikahan tersebut.

Petikan-petikan dari dalam novel :

“Hari ni, selendang awak terjatuh, saya kutipkan tapi awak tak nak. Satu hari nanti, kalau hati awak terjatuh, dan saya kutip… saya tak pulang macam ni dah, tau! Saya bawa lari aje,” ucap dia lembut. Ada nada gurauan pada hujung suaranya. – m/s 19

“Kalau macam tu, Lit izinkan mama dan abah carikan calon untuk Lit. Tak kiralah siapa. Janji mama dan abah yakin dia boleh jaga Lit. Lit tak kenal pun tak apa. Janji abah dan mama kenal, sudah.” Jawabku hendak menyedapkan hati mama. – m/s 23

“Ikut hatilah nak jatuh kat mana pun, janji jangan jatuh dekat awak!” tegas aku dan aku terus berlalu. Tapi telinga ini sempat lagi menangkap tawa halusnya. – m/s 39

“Tapi betul ke Lit jumpa dia macam tu aje? Berkali-kali pula tu. Kalau sekali boleh dikatakan kebetulan tapi kalau dah berkali-kali macam ni, rasa macam dirancang pula. Lit tak rasa dia rancang ke semua ni untuk berjumpa Lit? Jatuh cinta masa kali pertama bersua muka mungkin?” duga Abang Jeff tiba-tiba. – m/s 88

Usop menggeleng. “Yang ni saya dengan Tuhan aje yang tahu. Awak tak tahu tak apa. Cuma saya nak awak tahu hati saya ada pada awak dan sebagai system barternya, saya nak awak bagi hati awak pada saya.” – m/s 186

“Cakap ajelah Lit kau suka dia. Telefon atau SMS dia bagi tahu kau dah jatuh cinta kat dia. Tak ada ruginya nak mengaku ni. Tak ada istilah perigi cari timba, sebab kau bukan perigi dan Usop bukan timba,” ucap Kak Shima loyar buruk. – m/s 211

“Jangan panggil mak cik. Yusuff dan kahwin dengan Jelita, kan? Yusuff  dah jadi sebahagian keluarga kami. Panggil mama. Mama tak benci kamu tapi mama terkejut aje. Kenapa kamu bawa lari anak mama macam tu, Yusuff? Kan elok kamu datan minta cara baik,” luah mama lirih. – m/s 227

Mama mengeluh. “Kenapa nak percaya, sedangkan dah terbukti, kan? Sijil nikah tu. Mama yakin Usop tu baik dan dia tak akan mengaku dan palsukan sijil nikah sesuka hati kalau Lit tak ada kaitan dengan dia,” ujar mama membuatkan aku mengeluh sendiri. – m/s 279

“Ni bukan beg Lit. ni beg Usop. Dia bukan suami Lit. dia menyamar aje selama ni. Lit tak pernah kahwin dengan dia dan tak pernah memalukan mama dan abah. Lit dah tak tahan lagi. Lit nak suruh dia keluar daripada bilik Lit dan rumah ni sekarang juga,” jawabku bersama sendu. – m/s 346

“Dah berkali-kali abang katakan sayang. Dah berkali-kali abang berkias dan jujur juga abang akui abang cintakan Lit tapi Lit tak pernah nak mengaku. Sekali ni aje sayang, abang minta… bagi tahulah abang yang Lit cinta abang. Abang perlu dengar dari bibir Lit sendiri,” rayunya lagi. – m/s 361

“Okey. Selagi I tak dengar dari mulut Yusuff sendiri, I tak percaya. Dan kalau betul pun you dengan dia dah kahwin, I akan pastikan you pun tak akan bahagia kalau anak I tak bahagia,” tekan dia dengan bibir yang terjuih lantas dia keluar melalui pintu kaca itu. – m/s 433

“Tahniah Shila, awak dah berjaya runtuhkan rumahtangga kami. Awak dah buktikan yang saya bukan sesiapa pada dia biarpun saya lagi berhak daripada awak,” ucapku kepada mereka berdua. – m/s 465

Aku merengus bersama tangisan. “Benci Usop. Sampai mati dia betul-betul tinggalkan aku padahal aku dah minta maaf. Aku dah pujuk dia dah. Sampai hati dia sanggup batalkan majlis ni.” – m/s 524

Aku ketawa. “ Memang unik, kan. Tapi ini memang ada dalam Islam. Agama kita berikan hak sepenuhnya kepada wali mujbir kita, iaitu bapa kandung dan datuk kandung untuk nikahkan anak dara mereka dengan mana-mana lelaki yang dia berkenan. Tanpa pengetahuan perempuan tu sekalipun dah pernikahan itu tetap sah,” jawabku. – m/s 554

Kata Ku :

Usop Sontorian!! Hahahahaa…

Pernikahan unik yang aku tak pernah baca kat novel lain, so far.

Ada elemen 13PG! Oppss..

First half part citer ni, agak saspen juga. Tertanya-tanya juga apa, kenapa, macam mana dan siapa.

Second part citer, alahaii… bab tarik-tarik tali panjang buat aku lemas. Caring dan loving sesangat Usop ni dan amat la penyabar sungguh nak menundukkan isteri dia yang banyak pe’el. Pe’el Jelita ni mmg boleh tahan bikin geram! Huhh… Nak je aku ckp kat Jelita “Sudah, sudah la Jelita ooiiii…”. Emm… Expectation aku terhadap Usop meleset la pula. Aku dah bayangkan dia anak orang kaya bagai…

Lagi satu, anak-anak Usop dan Jelita sama la macam anak-anak aku. Si adik perempuan suka nak membuli si abang yang manja. Oh anak-anak!!

Oh yee… Aku ingat apa la nak disaksikan sangat.. rupa-rupanya… hehehehhe…


Kredit 3.5/5

Karya Rehan Makhtar yang lain :

No comments:

Post a Comment