Tuesday 20 August 2013

Novel : Cinta Kau dan Aku



Hanya dirimu yang bias membawa syurga dalam hatiku
tanpa dirimu kuhanya manusia tanpa cinta


Judul : Cinta Kau dan Aku
Penulis : Siti Rosmizah
Muka Surat :
Harga : RM19.90

Actually, drama citer ni dah ditayangkan awal thn ni. Cuma aku yg tak tgk. Rasa ketinggalan pula. Huhuhu..

Rumusan Kisah :

Nur Farisya Iman aka Risya mengubah penampilannya menjadi seorang yang kasar tetapi masih berbudi bahasa, sejak pemergian ayahnya. Kemiskinan hidup menyebabkan Risya tidak dapat meneruskan pelajaran ke university dan terpaksa berhijrah ke KL dan menjadi pemandu kepada Farish Hakimi, yang tertarik dengan kecomelan Risya pada pertemuan pertama.

Sedar dan yakin dengan perasaan Farish Hakimi terhadap anaknya, Ibu Risya yang terhutang budi dengan Farish  Hakimi yang telah menanggung kos pembedahan penyakit jantungnya menyarankan agar Farish Hakimi mengahwini Risya.

Rumahtangga Risya dan Farish Hakimi sering sahaja diuji, antaranya Farish Hakimi yang terlalu mengongkong pergerakan Risya disebabkan cemburu, adik ipar Risya, Farah yang tidak pernah suka dengannya, kemunculan semula Suraya, bekas kekasih Farish Hakimi yang bersekongkol dengan Farah, kemunculan semula Cikgu Zul yang pernah dan masih menaruh hati pada Risya…

Petikan-petikan dari dalam novel :

“Sebenarnya, masa kat kampong dulu, saya pernah mintak kerja driver tapi saya menyamar. Pakai misai, pakai jambang, dah dapat dah kerja tu tapi saya terbersin, habis misai tercabut. Kantoilah!” – m/s 8

“Risya, mak akan hanya menjalani pembedahan ini kalau Risya berjanji dengan mak sama ada mak selamat ataupun tidak selepas pembedahan ini bahawa Risya mesti kahwin. Mak nak Risya kahwin dengan anak angkat mak. Mak teringin sangat dia itu jadi menantu mak,” jelas mak Timah mengharap. – m/s 102

“Sayang, dari hati yang tulus abang nak beritahu sayang yang abang sungguh bahagia dapat menjadi suami sayang. Abang harap, Risya boleh terima abang dalam hidup Risya. Percayalah, abang ikhlas mengambil Risya sebagai isteri abang.” – m/s 136

“Abang sebenarnya tak pernah berniat nak mengongkong sayang tapi pengalaman lama menjadikan abang seorang yang cukup berhati-hati. Abang takut kehilangan sayang, abang takut jika tiba-tiba sayang tinggalkan abang. Abang tak sanggup nak lalui pengalaman duka itu buat kali kedua. Saying fahamkan maksud abang.” – m/s 186

“Kau dengar sini Risya! Aku akan pastikan kau akan dibuang terus dalam hidup abang aku. Permainan baru bermula Risya. Kau belum tahu siapa aku,” tegas Farah dengan bibir yang diketap. – m/s 252

“Isteri? Isteri apa macam ni? Balik jauh-jauh malam, jumpa jantan. Ingkar perintah suami? Masa kau jumpa si Zack tu, ada kau ingat yang kau tu isteri aku? Hei Risya! Aku dah tak tahan lagi dengan perangai kau macam ni! Aku dah tak boleh bela bini macam ni. Sakit hati aku ni.” Bentak Farish Hakimi. – m/s 340

“Risya tak nak ganggu kebahagiaan Encik Farish bila dia balik semula ke sini. Tadi masa Risya masuk bilik ni Risya tengok bingkai gambar kahwin kami pecah berderai di lantai. Itu tandanya dia dah tak sukakan Risya. Sampai nak tengok gambar Risya pun dia dah tak sanggup. Jadi lebih baik Risya aje simpan album ni.” – m/s 377

“Percayalah sayang, walaupun seluruh dunia menuduh kamu perempuan jahat, abang tetap akan berdiri teguh di sebelah saying untuk terus menyatakan wanita ini adalah sebaik-baik wanita yang abang kenali. Cinta abang pada Risya tidak akan goyah langsung hanya dengan fitnah seperti ini.” – m/s 446

“Forget about that Risya. Abang sanggup pergi ke mahkamah untuk mengaku keterlanjuran abang menceraikan Risya di luar mahkamah. Biarlah apa jua hukumannya, abang sanggup tanggung. Yang penting, Risya sanggup kembali semula dalam hidup abang.” Begitu sekali kesungguhan yang ditunjukkan oleh Farish Hakimi namun tidak sedikit pun menyentuh hati Farisya waktu ini. – m/s 456

“Risya, auntie tahu agak keterlaluan permintaan auntie ini tapi sebagai seorang mama, kalau boleh autie ingin menyampaikan hajat Zul. Sebelum dia pergi buat selama-lamanya, sudikah Risya menjadi isteri Zul di akhir-akhir hayatnya ini?” – m/s 465

“Aku akan bernikah dengan Suraya. Sama dengan tarikh kau bernikah dengan Zul. Cukuplah selama ini aku jadi buta dalam menilai perempuan. Sebagaimana Zul tu sekarang buta dalam menilai kau.” Ujar Farish Hakimi dengan  suara yang cukup puas. – m/s 482

“Jangan tuduh kak Risya macam tu bang. Kak Risya perempuan yang baik. Semua ni salah Farah bang. Sebenarnya Farah yang rancang semua tu bang.” – m/s 538

“Auntie… Risya terima Abang Zul bukan kerana kesian padanya tapi Risya ikhlas menerimanya sebagaimana Abang Zul ikhlas menerima diri ini. Kalau betul Abang Zul nak Risya nikah jugak, Risya sanggup lakukannya tapi bukan dengan Farish… Zack… Zack…” Farisya sudah menjerit memanggil Zack Kapcai. Terkocoh-kocoh Zack Kapcai mendapatkannya. – m/s 549

“Memang besar. Besar sangat. Saya tak boleh terima lelaki yang dah hina diri saya. Saya tak boleh terima lelaki yang begitu mudah buang saya dari hidupnya.” – m/s 640

Kata Ku :

Aku rasa heavy dan complicated jg jalan citer novel ni. Cinta bersegi-segi. Mula2 tu aku ingat aku akan rasa geram sgt kat Cikgu Zul sbb ingatkan dia nak rebut Risya daripada Farish. Pastu, aku ingatkan aku akan rasa geram ngan Farah, adik si Farish yg kejam tu! Mmg geram pun sebenarnya. Tapi, yg paling bikin aku geram sgt sebenarnya adalah Farish! Apa la Farish ni. Tak mature, tak cool, panas baran! Heiii… Mmg padan muka la Risya tak boleh nak terima dia balik. Tapi, tak best pula kalau mcm tu.. sbb tak happy ending. Hahahaha…


Kredit 4.5/5

Karya-karya Siti Rosmizah yang lain :
1. 7 Hari Mencintaiku
2. Lafazkan Kalimah Cintamu

1 comment:

  1. novel nie pun sedih sangat2 saya rasa. novel Siti Rosmizah buat saya rasa saya sebahagian dengan novel tu. emosi saya turut sama macam watak2 dlm novel. Air mata turun tak reti stopped. Hehe... Baca novel buat saya rasa hidup nie tak terkurang apa2. tq kerana hasilkan novel2 yang terbaik utk pembaca. :)

    ReplyDelete