Thursday 29 August 2013

Novel : Sungguh Aku Gilakan Kau


 Tanpa aku sedar, aku tak mahu kehilangannya. Jika rasa ini bukan cinta… Apa lagi ertinya?


Judul : Sungguh Aku Gilakan Kau
Penulis : Izz Alejandra
Muka Surat : 623
Harga : RM24

Rumusan Kisah :

First part, girl, Adrianna and boy, Danial Lee, are best Friend. Boy fallen in love but girl doesn’t know. Girl wants a baby but never trust marriage. Girl and boy got married and promise not to fall for each other.

Second part, Danial cuba utk menawan hati Intan. Dalam pada tu, salah faham membuatkan mereka bertelingkah. Eventually, Adrianna falls for Danial too and they live happily ever after.

Petikan-petikan dari dalam novel :

“Cuba apanya, Rene? Syarat apa awak nak letak? Kahwin satu malam saja dan lepas tu cerai? Kalau awak tak pregnant, cari lelaki lain pula? Atau dah confirm pregnant baru sibuk nak cerai? Macam tu?” soal Danial bertalu-talu. Terkebil-kebil mata aku mendengarnya. Betul juga tu… - m/s 109

“Selama kita jadi suami isteri nanti, saya nak awak hormat saya sebagai suami awak. Let be real spouse. Saya tak nak awak pura-pura dengan saya dalam apa keadaan sekalipun.” – m/s 158

“Tapi saya tak Nampak dalam mata awak. Your body language. You didn’t feel anything right? Awak tak ready!” - m/s 245

“Rene tau? Ni waktu yang paling indah dalam hidup saya. Thanks sebab jad isteri saya. Saya takkan lupakan detik ini sampai bila-bila.” Ucapnya tiba-tiba. Dia menghela nafas panjang, kemudian mengukir senyum manisnya kepada aku. Aku pula rasa terkedu. Mati kata untuk kesekian kalinya. – m/s 352

“Don’t worry, honey. Takkanlah saya nak biarkan awak jaga anak kita yang lima orang tu sorang-sorang.” Dia memandangku penuh makna. Tapi aku pula macam biasa. Blur. Malas nak fikir makna senyuman dan renungan dia tu. Tiba-tiba rasa malas nak fikirkan soal anak. – m/s391

“I tahu you kenal dia dah lama. Apa yang you tahu tak sama dengan apa yang I tahu, Rene. Dia bukan macam yang you nampak. Dia tu penipu.dia gunakan you.” Tiba-tiba saja telingaku rasa berdesing dengan tuduhan Ziyad kepada Danial. Panas hati bila dia mengatakan Danial menggunakan aku. Aku yang gunakan Danial. Itu yang betul. Dan tuduhannya tentang Danial menipu aku amat menyakitkan hati. – m/s 434

“Awak dah bosan dengan saya, kan? Awak takut sangat saya jatuh cinta kepada awak, kan? Fine. Okay. I’m off! Saya nak awak lepaskan saya! Saya dah mula rasa benci kepada awak, Danial! Kalau boleh, saya nak awak hilang dari hidup saya. Biar saya hilang ingatan asal awak tak pernah wujud dalam kepala saya lagi!” tempikku lagi sebelum membuka pintu kereta. Danial akhirnya Berjaya mencapai tangan aku. Memaksa aku untuk menatap wajah dia. – m/s 479

“Macam-macam Danial. Saya rasa asing. Saya tak ingat apa-apa. Saya tak tahu apa yang terjadi di antara kita sebenarnya. Saya tahu awak suami saya. Makcik, mak saya. Tapi saya rasa… Kosong! I don’t feel connected.” Keluhku perlahan. – m/s 498

“Boleh tak kalau saya terus jadi suami Rene sampai saya hembuskan nafas saya ni? Saya mahu kita jadi suami isteri sampai ke syurga. Insya-Allah dengan rahmat Allah…” – m/s 536

“Nyawa saya ada dengan Rene. Kalau Rene tinggalkan saya, saya tak tahu apa yang akan jadi dengan diri saya ni. I can’t even breathe without you,” balasnya lemah. Aku terkedu. Terus hilang rasa nak main-main tadi. Romantik gila ayatnya. Sikit lagi aku rasa nak pitam. Dia mencapai tangan aku dan mengenggamnya erat. Terasa kasih sayang dia mengalir kepada ku melalui genggamannya. Beserta rasa bahagia yang tiba-tiba mencuit hati. Biar apa pun sebab dia mencintai dan menyayangi diri aku, aku pasti lebih menyayangi dia pada saat ini. – m/s 546

“I love you, Rene. Indeed. But at the same time, I love our friendship. Saya tak sanggup nak hilang awak kalau tiba-tiba saya luahkan perasaan saya dan selepas tu awak reject saya. Saya takut awak langsung tak nak kawan lagi dengan saya.” – m/s 570

“Dengar sini baik-baik, Mister Danial. Awak kena siap sedia lepas ni sebab saya akan selalu susahkan awak, saya akan buat awak pening kepala dengan perangai saya. Awak dah buat saya jatuh cinta dengan awak. Lebih teruk daripada itu, awak dah buat saya gilakan awak! Faham?” – m/s 577

Kata ku :

Betul lah kot lelaki dan perempuan tak boleh berkawan. Sebab kemudian hari hubungan persahabatan tersebut akan berubah kepada fasa hubungan yang lebih serius. Sekiranya takde pertelingkahan, bahagia la mereka. Tapi kalau jodoh tak panjang, silap haribulan, kawan pun tak boleh dah. Ehem ehem… serius pula aku ni! J

Anyway, mungkin Danial tak cukup ‘jantan’ sbb menyembunyikan perasaannya terhadap kawan baiknya, Rene selama bertahun-tahun. Mesti sakit kan. Dekat tapi jauh… Biasanya, lelaki ni jenis straight to the point dan sanggup ambil risiko. Perempuan yang biasanya menyembunyikan perasaan. Tapi, betul lah kot tindakan Danial tu. Sebab dia sayang sangat kat Rene. Dia tak sanggup kalau kena reject. Lebih teruk, kalau Rene tak nak kawan dengan dia lagi. Tapi, aku suka je cara dia nak tackle Rene bila Rene dah jadi isteri dia. Gentlemen kot!

Adrianna.. alahai Rene… napa la kau blur dan ego sangat. Biasanya perempuan ni instinct dia kuat je kot. Nape lak tak leh perasan kawan baik sendiri suka kat kau. Pastu bila dah sayang, cakap je la sayang. Kalau malu, ada banyak cara lain nak bagitau kot.

Overall, best! Konflik tak berat. Takde watak meroyan bagai. Cuma kureng sikit bagi aku sbb tak berjaya buat hati aku berdebar2 sangat nak baca next chapter.


Kredit 4/5

No comments:

Post a Comment