Thursday 3 October 2013

Novel : Pabila Cinta Memanggilku



Cinta itu menyakitkan apabila mencintai seseorang yang tidak mencintaimu.
Cinta itu lebih menyakitkan apabila mencintai seseorang tetapi tidak berani menyatakan cinta itu!

Judul : Pabila Cinta Memanggilku
Penulis : Syamnuriezmil
Muka Surat : 422
Harga : RM19


Rumusan Kisah :

Senang cakap… kisah dua beradik, Adam dan Irfan yang mencintai wanita yang sama, Yang Ayesha.  Irfan buat macam-macam semata-mata untuk menjauhkan Yang Ayesha dengan Adam yang saling mencintai.

Petikan-petikan dari dalam novel :

“Jangan ada feel macam-macam dengan saya, Adam. Ia hanya akan merosakkan persahabatan kita!” Tiba-tiba sahaja aku bercakap begitu. Aku pun tidak tahu kenapa aku cakap macam tu, tetapi sudah terkeluar… aku tidak boleh hendak tarik balik. – m/s 39

“Saya janji Yang, saya akan pikat awak sampai awak jatuh cinta dengan saya. Saya berikrar mulai sekarang, hanya Yang Ayesha untuk Adam Harith.” – m/s 71

“Adam, dengar ni… Kalau kita ada jodoh, kita akan kahwin… tapi bukan tergesa-gesa macam ni. Selama ini saya dengan awak, dan selamanya akan begitu juga. Kalau awak yakin dengan saya, saya yakin dengan awak, we will be okay.” – m/s 110

Irfan : Seksakan rasa bila orang yang kita sayang, tak ada di sisi? Seksa lagi kalau orang yang kita sayang tak tahu sebenarnya kita sayang pada dia. – m/s 131

“Orang dekat sini memang macam tu la Yang… cantik-cantik. Tapi Yang jangan risau… Adam cinta Yang sorang saja. Tak pernah ada perempuan lain yang Adam cintai cuma Yang Ayesha sorang. Yang cinta pertama dan terakhir Adam!” – m/s 155

“Walaupun saya tak tahu kebenarannya, tapi saya janji Sya, saya akan bersaing untuk merebut cinta awak walaupun Adam itu adik saya. Saya tak kisah! May the best man wins…” tegas Irfan. – m/s 170

“Awak pernah cakap dekat saya, Sya… terus terang pada orang itu kalau kita sayang dekat orang itu. Jadi dia boleh buat pilihan, mana satu yang dia sayang! Saya pegang kata-kata awak dan saya berdiri di sini, saya mahu katakan saya memang suka dan sayang awak, Yang Ayesha! Dari mula kita jumpa sampai sekarang, awak memang di dalam hati saya!” jerit Irfan. – m/s 171

“Tak apa, Yang cerita. Adam banyak masa nak mendengarnya Yang. Yang percaya Adam, kan? Adam bukan jenis panas baran. If it can be settled, we settle it properly. Kalau marah-marah pun tak guna, Abang Irfan tu banyak strategi. Kalau dia pakai cara itu untuk pisahkan Yang dan Adam, kita pakai cara itu juga. We will see, if our love is strong, we can’t be separated that easy!” ujar Adam. Dian sudah pun menyelesaikan makan tengah harinya sehingga licin. – m/s 211

“Adam yakin dengan Yang. Yang satu-satunya wanita dalam hidup Adam. Jangan sia-siakan cinta kita, ya sayang. Penat tau Adam mengurat Yang! Tapi cuba cerita dekat Adam, sejak bila Yang cintakan Adam?” Tanya Adam. – m/s 230

“Sebab awak tak pernah cuba mengenali saya, Sya. Cuba awak buka sedikit ruang hati awak tu untuk saya, sekejap pun jadilah. Dua minggu ini contohnya, awak akan tahu betapa ikhlasnya hati saya untuk awak, Sya,” ujar Irfan bersahaja. – m/s 237

“Saya ni pantang dicabar. Kalau nak sesuatu, saya akan selalu dapat. Tak perlu bersusah payah. Sekarang ni untuk mendapatkan awak, puluhan banjaran gunung harus saya tempuh,” ujar Irfan sedikit sayu. – m/s 259

“Suka hati Adamlah nak kata abang apa. Sekarang ni kita dah tahu, hati kita memang suka pada perempuan yang sama, jadi kita bersaing secara adil. Biar Sya buat pilihan, mana satu yang menjadi bakal suaminya!” putus Irfan. – m/s 277

“I don’t hate you… hate takes a lot of energy and I am saving mine for all the good thing that’s coming my way, because I know I am a good person and I deserve good thing in my life. And please… please leave me alone!” Aku menolak bahu Irfan. – m/s 313

“Adam, abang mintak maaf. Abang takkan ganggu lagi hubungan kalian. Tapi, sekiranya abang dengar Ayesha mengadu yang Adam yak jaga dia, sakitkan hati dia, curang atau sebagainya, abang terpaksa berbuat sesuatu. She is my life, Adam! Ayesha is my life! Kalau Adam sakiti dia, bermaknya Adam menyakiti abang.” – m/s 347

Kata Ku :

Ketiga-tiga watak utama dalam citer ni sangat la hampeh aku rasa.

Yang, kononnya mencintai Adam, tapi ntah kenapa at some parts aku rasa dia meragui perasaan dia sendiri dan seperti punya perasaan pada Irfan.

Adam, aku suka dia sebab dia tenang tapi takkan la masih boleh tenang lagi bila abang sendiri nak rampas kekasih hati sendiri. Lembik pula aku rasa kalau macam tu!

Irfan, gila talak! Psiko! Memang geram sangat aku kat mamat ni!

Jalan citer biasa-biasa jer kot.

Kredit 3/5

No comments:

Post a Comment