Wednesday 24 July 2013

Novel : M.A.I.D.



“Ya Allah Noorul…takkan goreng ikan pun kau tak tahu? Masak nasi tahu tak? Haih… habis la kau kalau macam ni. Tak sampai seminggu gerenti kau kena pecat, Noorul.”

Judul : M.A.I.D.
Penulis : Suri Ryana
Muka Surat : 753
Harga : RM26

Rumusan Kisah :

Noorul yang sudah berbulan-bulan menganggur akhirnya sanggup bekerja sebagai pembantu rumah setelah mendafarkan diri di sebuah agensi pekerjaan. Kerana terdesak, Noorul tetap bersetuju untuk menerima pekerjaan tersebut walaupun bakal berdepan dengan majikan yang cerewet. Tuan Harris diberi gelaran Mr. F, Mr. Fussy oleh Noorul.

Hanya nota-nota kecil dan sekali sekala arahan-arahan melalui dialog ringkas di telefon yang menghubungkan Noorul dan Mr. F. Noorul sebenarnya mengelak daripada bertembung dengan Mr. F disebabkan risau Mr. F akan memecatnya sekiranya mendapat tahu bahawa mereka pernah dua kali terlanggar.

Noorul yang tidak dapat mengelak ajakan Haikal, adik Mr. F, terpaksa juga hadir ke majlis yang dibuat di rumah Mr. F. Identiti Noorul terbongkar jua akhirnya! Mr. F hampir menamatkan kontrak Noorul tetapi berjaya dipujuk oleh Haikal.

Angkara fitnah, Mr. F dan Noorul berdua terpaksa disatukan. Mereka akhirnya mengakui perasaan masing-masing.

Antara cabaran yang harus dihadapi Noorul adalah Puan Sri Kirana yang lebih suka pada Elisa yang gedik untuk dijadikan menantunya, Nurina, bekas kekasih Mr. F yang kembali menagih cinta Mr. F dan Asyraf, sepupunya yang dikhuatiri membalas dendam terhadapnya setelah malu dengan kes tangkap khalwat.

Petikan-Petikan dari dalam novel :

“Bakal majikan cik adalah seorang lelaki bujang berumur dua puluh lapan tahun dan seorang jurutera. Dia mahukan seorang pembantu rumah yang cekap membuat kerja dan tidak malas. Di sini dia ada menyatakan yang dia tidak suka pembantu rumahnya bercakap dengannya melainkan hal-hal penting sahaja. Selain itu, cik juga tidak boleh tiba lambat ke penthousenya. Walaupun sesaat.” – m/s 6

“Huk aloh! Dia  ni la yang aku langgar tadi. Mr. F rupa-rupanya!” – m/s 22

“Dah, jangan sentuh aku! Kau ni memang dasar otak semut. Tadi pagi kan aku dah cakap, jalan pandang depan. Belum sampai dua puluh empat jam kau dah lupa. Otak kau memang tak berfungsilah! Menyusahkan orang aje!” – m/s 33

“Abang harap Noorul dapat beritahu pada mak Noorul dan mak abang, yang Noorul tak mahu berkahwin dengan abang. Cakap saja Noorul dah ada orang lain.” – m/s 108

“Mestilah pernah jumpa. Along ni, cepat sangatlah lupa. Ni pembantu rumah Along. Takkan tak kenal kut?” Haikal bersuara lagi tetapi tidak dihiraukan oleh Mr. F. Matanya tajam menikam wajahku. – m/s 116

Setelah melihat aku tidak memberikan apa-apa respons, dia kemudiannya bersuara, “maaf, saya terpaksa pecat awak. Sebabnya awak ni kelam-kabut, cuai dan lalai. Sudah dua kali awak langgar saya dan hari ini awak cederakan pula jari saya. Kita akan ke Agensi Pekerjaan Maju sekarang untuk menamatkan kontrak.” – m/s 135

“Terima kasih, Noorul. Memang saya kembali ke Malaysia ni pun untuk meraih kemaafan dari Harris dan kemudiannya mencantumkan kembali perhubungan kami.” – m/s 199

“Hmmm… awak tolak saya sebab lelaki yang ada dalam hati awak tu kan? Ingat tak awak pernah cakap dengan saya dulu yang awak single but not available sebab ada seseorang di dalam hati awak?” – m/s 357

“Kamu berdua jangan nak lari pulak dari masalah yang berpunca dari kamu ni! Jangan nak malukan kami. Sekarang semua orang tahu kamu adalah suami isteri. So, they are waiting for the invitation card untuk majlis resepsi dan persandingan nanti!” bentak Puan Sri Kirana. – m/s 386

“Awak dan saya sama-sama tak setuju dengan perkahwinan ni kan? Jadi, I think, lebih baik kalau kita kekalkan sahaja hubungan kita seperti sebelum ini. I mean…” – m/s 408

Kemudian, lelaki itu memejamkan mata. Macam tahu pula apa yang sedang aku fikirkan. Aku pula masih mentafsirkan kata-katanya itu. Dia tidak akan memaksaku? Paksa aku untuk apa? Aduh, sesungguhnya aku semakin keliru dengan hubungan kami. Susahnya untuk terjemahkan ayat yang baru kudengar ini walaupun dia hanya menggunakan bahasa Melayu, bukan bahasa Jerman, Portugis atau pun Sepanyol! – m/s 538

“Sayang, have I told you before that you are so beautiful? I really think you do since the very first time I met you in front of the lift,” bisiknya perlahan. – m/s 572

“Sayang ingat kalau mama paksa abang kahwin dengan orang lain, abang akan kahwin? Semata-mata untuk selamatkan reputasi? No way! Banyak lagi cara lain untuk selamatkan reputasi… tapi, abang kahwin sebab perempuan tu adalah Noorul,” katanya lagi. – m/s 622

“Tidak mengapalah Tan Sri, Puan Sri, janganlah bergaduh dan bertekak semata-mata kerana saya yang miskin ni. Sebenarnya, saya tak perlu pun dapatkan bukti kerana Allah tahu saya tak bersalah. Tapi, sebab Puan Sri mahukna bukti, tengoklah, kalau ada nanti saya akan longgokkan depan semua,” ujarku dengan geram. – m/s 707

“Sayang, I’m sorry. Abang minta maaf sebab hampir-hampir termakan cakap diaorang sebelum ini. Abang tahu, sayang tak akan buat abang macam tu. I know you are so naïve and true. Abang tak akan ragu-ragu lagi dengan sayang walau apa pun fitnah yang datang lepas ni,” ujar lelaki itu dengan bersungguh-sungguh. – m/s 711

Kata ku :

Jalan citer yang santai dan tak meleret-leret. Watak Noorul yang kalut mmg terserlah, sampai aku yang membaca pun boleh rasa kalutnya Noorul. Hahaha!! Watak Tuan Harris / Mr. F yang ego, beku dan hensem tu rasanya hampir sama dengan watak-watak hero dalam novel lain, tapi still dengan gaya romantic yang tersendiri. Sweet sangat bila Harris prepare bilik time honeymoon semata-mata untuk meluahkan semua isi hatinya pada Noorul.


Kredit 4/5

Karya-karya Suri Ryana yang lain :
1. Playboy Itu Suami Aku?!

1 comment:

  1. I m looking for chapter 22 but i cant..where i can get it n how..would u let me know please

    ReplyDelete