Tuesday 30 July 2013

Novel : Cinta Itu Milikku



Pesona cintamu merantai jiwaku.
Lingkari hidupku dengan kasih sayangmu.



Judul : Cinta Itu Milikku
Penulis : Dayana Darwisy
Muka Surat : 671
Harga : RM22
Rumusan Kisah :

Athirah dan Mikhail dijodohkan oleh keluarga mereka, sedangkan mereka tidak mengenali antara satu sama lain. Malah Mikhail terus membawa diri sebaik akad dilafaz.

Dua tahun kemudian, mereka bertemu di kolej, tanpa mengetahui tentang diri masing-masing. Pertengkaran-pertengkaran kecil di antara Mikhail dan Athirah membuai rasa di hati Mikhail lantas memaksa Athirah untuk menjadi kekasihnya.

Keterlanjuran mereka adalah atas kerelaan Athirah kerana telah mengetahui bahawa Mikhail adalah suaminya. Mikhail pula ingin bertanggungjawab dan mereka bernikah ekspres atas bantuan abang Athirah yang telah ‘menangkap’ mereka dalam perangkap yang dipasang oleh Masyitah.

Sedangkan lidah lagi tergigit, begitulah perkahwinan mereka. Salah faham, cemburu, ego yang membawa kepada perpisahan.

Petikan-petikan dari dalam novel :

“Jangan bagi tahu sesiapa tentang rancangan saya ni. Ingat! Hanya saya saja yang berhak menghentikan lakonan ini. Selagi saya belum beri kata putus, selagi itulah awak kena berpacaran dengan saya dan berada di samping saya. Awak jugak tak dibenarkan membantah setiap apa yang saya cakap sepanjang kita menjadi pasangan kekasih. Jika tidak… saya akan saman awak lebih daripada jumlah yang saya katakana tadi.” Mikhail memberi amaran dan mempamerkan muka seriusnya. Dia yakin Athirah akan bersetuju dengan rancangannya. – m/s 76

Bulat mata Athirah memandang Mikhail. Mulutnya sudah terlopong namun segera ditutup dengan tangannya. Adakah di depan aku ni, Adam suamiku? Adam Mikhail yang selama ini ingin aku berlakon sebagai kekasihnya adalah suamiku? Dia bagaikan tidak percaya dengan berita yang baru didengari itu. Ya Allah… benarkah dia suamiku? Alhamdulillah. Terima kasih Ya Allah atas kurniaanMu ini, bisik Athirah dalam hati. Air mata kesyukuran yang menitis, membasahi pipi, disekanya dengan jari. – m/s 154

“Abang belum pernah jatuh cinta dengan mana-mana perempuan. Sayanglah cinta pertama abang. Abang harap… biarlah cinta ini, cinta pertama dan terakhir abang. Cincin ini sebagai tanda pengikat cinta di hati kita. Sudikah sayang menerima cinta abang? Menjadi pendamping abang hingga ke ahir hayat?” Mikhail melamar Athirah. Mikhail nekad, dia akan melepaskan isterinya jika perempuan itu tidak sanggup bermadu. Lagipun apa guna dia menyimpan isterinya jika dia tidak mempunyai apa-apa perasaan terhadapnya. – m/s 166

“Sayang jangan bimbang, abang akan bertanggungjawab. Abang akan berbincang dengan umi dan abi abang tentang perkara ini. Kita akan segera menikah.” Mikhail benar-benar menyesal kerana gagal mengekang nafsunya. – m/s 271

“Dua tahun lalu aku dipaksa bernikah dengan seorang gadis. Selesai saja akad nikah tu, aku terus balik ke KL. Aku langsung tak pernah kenal atau berjumpa dengan gadis tu. Selama ni aku tak pernah tahu Athirah ialah gadis yang aku nikahi dua tahun lalu.” Mikhail menceritakan bagaimana dia boleh tahu tentang Athirah. – m/s 339

“Malam tadi. Kami nikah ekspres! Itu pun Masyitah yang membukakan jalan untuk aku memperisterikan Athirah. Konon-kononnya dia nak buat supaya aku kena tangkap basah dengan dia, tapi tak menjadi. Sebaliknya pegawai yang menjalankan tugas pada malam itu suruh aku nikah dengan adik dia ni.” Mikhail menunjukkan isterinya. – m/s 377

“Jangan tuduh abang begitu. Abang tak pernah curang selama ni. Abang juga tak bunuh anak kita. Seandainya sayang rasa sedih, abang turu merasa tempiasnya. Abang juga sedih dengan kehilangan anak kita. Jangan jatuhkan hukuman terhadap kesalahan yang tak abang lakukan,” ujar Mikhail lirih. Dia merenung belakang Athirah dengan tajam. – m/s 430

“Jangan fikir abang akan ceraikan sayang. Sekiranya sayang ingin juga berpisah dengan abang, doakan semoga umur abang diambil Allah secepat mungkin.” Usai berkata-kata, Mikhail melangkah ke kamar tidurnya. – m/s 433

“Ada sedikit komplikasi dengan suami puan. Saya harap puan banyakkan bersabar dan berdoa semoga suami puan dapat diselamatkan dan melepasi tahap kritikal. Kami akan berusaha melakukan yang terbaik untuk menyelamatkannya.” – m/s 556

Kata Ku :

Aku rasa biasa-biasa je kot jln citer dia. Salah faham dan cemburu dalam rumahtangga. Tak saspen sgt.


Kredit 3/5

No comments:

Post a Comment