Thursday 22 May 2014

Novel : Lelaki Sedingin Dia



Dia keliru dengan ‘rasa’ yang satu itu.

Judul : Lelaki Sedingin Dia
Penulis : Syah Shah
Terbitan : Idea Kreatif
Muka Surat :
Harga : RM23

Salah satu buku yang ada dlm list harus-dirembat kat book fair baru-baru ni. Dpt pulak yang ada signature writer! Houyehh!

Rumusan Kisah :

Misi melarikan diri dari majlis pertunangan yang dirancang oleh kedua ibubapa masing-masing membawa kepada pertemuan Fawwaz dan Andria di Cameron Highlands, tanpa mengetahui bahawa orang yang di depan mata adalah tunang mereka.

Setelah mengetahui bahawa Hakim yang dikenalinya adalah Fawwaz, Andria dengan lancangnya telah mengutuk Fawwaz seorang playboy dan kaki botol seperti yang didengarinya. Kenyataan dari mulut Andria itu membangkitkan rasa marah dalam diri Fawwaz, lantas telah mereka cerita supaya mereka tetap akan dikahwinkan.

Dalam pada egonya, Fawwaz mula berubah setelah berkahwin. Perubahan itu membuka hati Andria untuk menerima Fawwaz sepenuhnya. Namun, kenyataan di sebalik perubahan itu telah melukakan hati seorang isteri.

Petikan-petikan dari dalam novel :

Andria : Kau memang tak ada bukti pun, kan? Tu pasal kau nak main tarik tali dengan aku, kan? Lupakan ajelah niat kau tu. Mati hidup balik pun aku takkan kahwin dengan lelaki macam kau ni, tau?! – m/s 155

Fawwaz : I’ll make you regret saying all those words you said, Andria. You just wait and see, you little miss goodie two-shoes… - m/s 159

Fawwaz : Really? Because apparently, lepas kita dah kahwin ni kau langsung tak nak bermesra dengan aku unlike before where you threw yourself at me. Jadi, tell me, salah ke kesimpulan aku tu? Hmm? – m/s 293

Fawwaz : Dia buat aku marah. Dia hina aku. Dia cabar aku. And I will make her pay. Mungkin bukan this instance, but I’ll make her pay. Aku akan buat dia menyesal dengan apa yang dia dah cakap, dengan apa yang dia dah buat. Aku akan buat dia tersungkur at my feet. – m/s 306

Fawwaz : Mungkin kau rasa terlalu cepat. Frankly speaking, aku sendiri rasa mungkin aku terlalu mendesak. But then again, all you had to do is tell me straight to my face kau tak nak. Tak perlu mengelak dengan macam-macam alas an. I would understand. But trust me, Ria, takde apa yang aku nak lagi dalam dunia ni other than being with you. – m/s 411

Fawwaz : Does it matter? Aku pura-pura atau tak, kau tak perlu tau. Yang penting sekarang, I have made you mine. Ni, lelaki yang kau kata tak layak dulu tu, owned you now. – m/s 439

Kata Ku :

Bila baca citer ni kat blog penulis, mmg sangat2 menunggu the printed version.

Fawwaz sgt la bad boy! And we have to admit that bad boys sometimes are kinda of attractive, in certain angle. Huh!!! Well, mmg sgt tertarik ngan intro citer ni. But somehow, ada yg kurang. Kurang perencah la kot. Ermm.. second half of the book mcm tak cukup urmmpphh…

Part of it, Andria was too good and terima Fawwaz dgn senang, after apa yg Fawwaz dah buat kat dia… Was expecting more from Andria actually. Hmm… Overall, still thumbs up to the writer.


Kredit 3.5/5

Karya-karya lain Syah Shah :

1. Awek Pisang Goreng

No comments:

Post a Comment