Wednesday 31 July 2013

Novel : Jodoh Itu Milik Kita


Jodoh itu rahsia Illahi, dan Dia mengatakan awak untuk saya, dan saya untuk awak.



Judul : Jodoh Itu Milik Kita
Penulis : Sara Aisha
Muka Surat : 766
Harga : RM26

Rumusan Kisah :

Syafiq yang tidak hadir pada hari pernikahannya dengan Dahlia Darius, menyebabkan Dahlia tidak punya pilihan lain selain berkahwin dengan abang Syafiq sendiri, Aariz Danial, itupun setelah didesak dan dipujuk oleh umi Syafiq.

Bila masing-masing sdh mula jatuh sayang antara satu sama lain, masing-masing bertindak untuk memendam rasa.

Kepulangan semula Syafiq dari Wellington setelah kecewa dengan Alya, tidak dapat menerima hakikat bahawwa Dahlia telah berkahwin dengan Aariz. Dendamnya terhadap Aariz semakin meluap-luap dan merancang untuk memusnahkan kebahagiaan Aariz dan Dahlia.

Ok tak leh citer lebih sebab drama adaptasi novel ni bakal ditayangkan pada 19 Ogos 2013 di saluran Astro, Mustika HD.


 Barisan pelakon : Farid Kamil (Aariz), Tiz Zaqyah (Dahlia), Syazwan Zulkifli (Syafiq) dan Nabila Huda (Alya). 


Petikan-petikan dari dalam novel :

“And in my case, lebih teruk lagi! Saya ditinggalkan masa hari perkahwinan saya sendiri, lepas tu saya kahwin dengan abang kepada bakal suami saya, lepas tu… lepas tu… saya mungkin kena cerai.” – m/s 25

“Lagipun… awak ni comel sangat. Buat saya rasa macam nak jaga awak, dan nak protect awak. You know, bila saya kahwin dengan awak ni, saya bukan saja dapat seorang isteri, tapi saya juga dapat kawan baru yang comel sangat-sangat.” – m/s 45

“Huh, saya suami awak, konon! Abang takkan jadi suami Dahlia kalau abang tak rampas dia daripada Fiq!” bentak Syafiq lagi. Perasaan geram, marah dan benci bercampur baur dalam hatinya. – m/s 312

“Saya takut berdepan dengan Syafiq! Saya takut kalau saya tersilap langkah, saya akan kehilangan Aariz!” Tanpa sedar Dahlia menjawab, sedikit menjerit. – m/s 352

“Kalau betul apa yang awak cakap, that there’s some kind of secret di sebalik siapa Aariz yang sebenarnya, then saya akan tunggu dia sendiri yang akan buka mulut. Where and when, I’ll leave him to decide. Saya akan hormati keputusan dia.” – m/s 436

“Jangan, Dahlia. Jangan sukakan saya. Jangan sayangkan saya…” pantas Aariz menyampuk. Setiap bait katanya bagaikan duri yang mencucuk-cucuk hatinya. Pedih! Perit! – m/s 547

“Awak nak saya balik pada Syafiq, awak nak lepaskan saya… dan awak cakap itu yang terbaik untuk saya?” – m/s 558

“Lia tak peduli pasal semua tu, umi. Itu semua tak penting! Apa yang Lia tahu… Aariz suami Lia. Jodoh yang Lia percaya dah ditentukan untuk Lia. Hanya dia untuk Lia. Bukan orang lain!” – m/s 589

“Apa-apa pun yang saya cakap, yang saya buat… semuanya takkan menjadi, kan? They would never reach your heart. Dan awak takkan sekali-kali ubah keputusan awak tu, kan? Okeylah, saya faham. Saya takkan rumitkan lagi keadaan ni. Saya takkan susahkan hati awak lagi.” – m/s 634

“The first day we met? Our wedding day… tapi, Lia… awak betul-betul sayangkan saya ke? Saya takut… saya takut awak akan tinggalkan saya nanti. Hati saya tak cukup kuat.” Aariz menghentikan katanya buat seketika sebelum menyambungkan lagi. “Betul cakap awak. Saya pengecut. Saya tak berani untuk menggenggam kebahagiaan yang dah pun ada depan mata saya. Tapi itu sebab… saya ni… saya ni…” – m/s 665

Kata ku :

Sangat-sangat layan citer ni. Babak2 tarik-tali mmg ada, tp tak buat aku bosan. Mula tu aku suka je ngan si Aariz sbb sweet & sgt protective ngan Dahlia. Tapi kat tengah citer, mula la aku geram kat Aariz. Geram sbb dia give up terhadap perkahwinan dia! Tak suke tak suke! Watak Dahlia mmg aku salute sgt. Suke ngan ‘kekuatan’ dia! Overall, citer ni mmg buat aku excited nak baca sampai habis. Happy ending of coz! J


Kredit 5/5 

No comments:

Post a Comment